stoommachine
stoommachine

Geschiedenis van de Marshall Stoomtractor Jubilee

Het begin

De Marshall stoomtractor met productienr. 73900 uit 1920 is een 5 ton “convertible” stoomtractor met een compound cilinderblok.  Convertible wil zeggen dat de rookkast met vooras aan de ketel is gebout en eenvoudig kan worden omgebouwd naar wals. In 1920 is zij speciaal door Marshall gebouwd ten behoeve van demonstraties op de Smithfield Agricultural Fair in Londen. Op de fair is zij verkocht aan de Town Council in Norfolk. Na ongeveer 5 jaar is zij verkocht aan een volgende eigenaar die hem liet ombouwen bij Marshall tot wals.

Verschillende eigenaren

Zo heeft zij verschillende eigenaren gehad. Midden jaren 50 verkocht Rowland Page of Chiddingly, Sussex de machine met naam Old Faithfull aan Farrant’s Ltd in Thunbridge Wells. Farrant's was de laatste professionele gebruiker en heeft de Marshall verkocht aan een schroothandelaar Lugs in Billinhurst in 1960. Bij deze schroothandelaar is zij gevonden door D.A. Kilburn uit Worthing in 1964. Kilburn heeft de Marshall teruggebouwd naar tractor en kreeg de naam Jubilee.

Naar Zuid Afrika

Via verschillende eigenaren kwam zij uiteindelijk in een museum bij een kalkmijn. Door slecht financieel beleid is zij daarna verkocht aan ene Phil Upshaw. Phil heeft de machine mee genomen naar Zuid Afrika waar ze terecht kwam op Sandstone Estate, een soort openlucht museum waar (nog steeds) veel stoom te zien is. Na 15 jaar ging Phil terug naar Engeland en nam de Marshall ook mee. Daar is zij verkocht aan John Pope.

Eigenaar Olav Schaeffer

In december 2011 heeft Olav de Marshall gekocht van John Pope. In juni 2012 is zij met een dieplader naar Harwich gebracht en de ferry opgesleept en vervolgens de kade op in Hoek van Holland.  Op de kade heeft Olav een pallet stuk geslagen en heeft het vuur aangestoken in de ketel. Vervolgens de kolen opgeschept en van  van Hoek van Holland naar Scheveningen gereden.

Eindelijk in Scheveningen

Tot en met februari 2022 heeft de Marshall menig tochtje door Nederland gemaakt, maar vooral in Scheveningen en omgeving. In februari 2022 heeft zij een hydraulische ketel-keuring gehad. Hierbij wordt de ketel gevuld met water en wordt zij afgeperst tot  anderhalf maal de nominale werkdruk. Bij zo’n keuring dient de isolatie en de beplating van de ketel te worden verwijderd. Wij hebben besloten om de tractor volledig uit elkaar te halen zodat ook klinknagelgat-onderzoek kon plaats vinden (verplicht 1 keer in de 40 jaar). Dan worden er een aantal klinknagels verwijderd,  waarna de gaten op haarscheurtjes worden onderzocht. Omdat de ketel toe was aan nieuwe vlampijpen was dit een goed moment. De tender, dat is de watertank waarop de bestuurder staat, bleek na demontage in slechte staat en had vele lekkages. Hierop hebben wij besloten om een nieuwe tender te (laten) maken.

Bijna klaar voor ritjes

De tender is bijna klaar en wordt in mei in Nederland verwacht. De Marshall moet boutje voor boutje weer in elkaar worden gezet.  Goede 'stoom' vriend Richard Vincent ('Turbo') komt over uit Engeland om Olav te helpen. Iedereen streeft ernaar om op vlaggetjesdag zaterdag 17 juni weer trots rond te rijden in de Marshall.
Hieronder een collage van foto's van de Marshall